torsdag 21 januari 2016

Tink

Tusen tack alla ni som rekommenderade den fantastiska appen Tink! Jag är kär! Tänk att budget kunde vara så enkelt! Jag gör absolut ingenting! Det som var så bra med appen, är att den inte bara gör min budget automatiskt, utan även visar hur det ser ut hos kronofogden. Genast känns det som att jag börjar få koll. Lite läskigt, skrämmande och fantastiskt på en och samma gång. Det är nu det sker, från och med nu ska jag ta kontrollen över min ekonomi. Inte låta ödet styra, inte leva i blindo och få ont i magen så fort jag hör posten komma. Istället väntar jag in posten, öppnar den på en gång, sorterar in, och om något behöver åtgärdas ringer jag på en gång.  Jag har t.om fixat ett litet hemmakontor!
Nästa vecka ramlar lönen och föräldrapenningen in. Den första med löneutmätning.....får redan ont i magen...nu är det upp till bevis....varje krona kommer att räknas noga...vi ska leva så snålt som möjligt....jag är konstigt nog lite taggad, lättad över att få kontroll, samtidigt livrädd att allt kommer att raseras på väldigt kort tid och vi blir hemlösa!

11 kommentarer:

  1. JAG tänker som så att inte ställer "man" en barnfamilj på bar backe hur som helst. Och jag vilar i den tryggheten. Jag menar... hur skulle det se ut i press och media om jag ställdes på gräsmattan med två barn i vårt moderna samhälle/på vår lilla ort. Bara att ringa aftonbladet och köra ett drev. Med det tänket har jag aldrig varit försenad en dag med hyran.
    Vad är det värsta som skulle kunna hända? Ni måste gå från huset... Alternativ bostad är INTE att bo i bilen på parkeringen utanför ett köpcentra. Jag lovar :) Tänk med kärlek på det ni har. Älska era prylar. De saker ni inte älskar - sälj. Och prioritera! Mina döttrar får det de behöver, jag står tillbaka i alla lägen. Några appar kan jag inte ha - har en telefon av enklaste modell fr shell bensinstation för 119 kr med kontantkort. (Döttrarna har beg iPhones) Avsäg er tv-licensen. Det gjorde jag för många år sedan. Ser ju på tv i datorn. Är inte med i facket då facket inte skyddar en från arbetslöshet. Endast med i a-kassan. Bara några tips i all välmening :) Så skönt att höra att du är taggad och vid gott mod. Lycka till och kram fr sö Dalsland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du ger bra råd. En liten petitess: Har du dator på vilken du KAN se TV, så ska du faktiskt också betala TV licens. Otroligt, men sant.

      Radera
    2. Tack för alla tips. Har redan funderat på vilka saker jag kan sälja. Ja tv licensen ska bort. Vi har inte ens en antenn på huset!
      Ja det där är helt sjukt Egon Investor. Men när jag googlade på detta så läste jag att en man vann precis i tingsrätten gällande dator och tv licens! Det ger hopp! Han fick tillbaka alla pengar!

      Radera
  2. Det finns mycket hopp i ditt inlägg (och lite rädsla). Jag känner dock av en stor vilja till att göra en förändring. Lycka till och ta en dag i taget. Det viktigaste först. Mod till dig att möta dina rädslor varje dag. Jag tror på dig.

    SvaraRadera
  3. Hej! Vilken fantastisk styrka av dig att kunna uppbåda sån vilja & mod till att förändra situationen. Du/ni kommer lyckas! Håller tummarna! /Erika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Erika. Jag känner mig inte stark utan har mest ont i magen hela tiden och nära till tårar! Men jag vill kämpa! Tack för pepp!

      Radera
  4. Lycka till på er resa mot ett bättre ekonomiskt liv. Ämnet och den situation ni (tyvärr) befinner er i är intressant och annorlunda. Det är starkt av dig att skriva om det, även om det är en smärtsam situation.

    Ett litet tips: Via Google adwords kan du lägga in annonser på din blogg (överdriv inte) och kanske få in någon krona den vägen.

    Med den bostadsbubbla som byggs upp i Sverige är det nog tyvärr fler som kommer att hamna i er situation och då kan din "resa" bli än mer intressant och lärorik. Med den viljestyrka du verkar uppvisa kommer ni att klara av det här!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag vet att vi knappast är ensamma om det kommer en bobubbla nu. Har flera vänner som är överbelånade till tänderna. Min väninna köpte precis ett hus för 8,9 miljoner. Man blir rädd. Försökte avråda henne, men hon ville ha huset till vilket pris som helst. Hon var tvungen att ta ett stort lån även till handpenningen på SevenDay. Banken verkar inte reagera på detta.
      Tack för tipset om Adwords. Ska kolla upp det. Varje krona räknas! Mitt nya motto.
      Jag känner mig väldigt svag. Som jag sa tidigare har jag ont i magen hela tiden, nära till gråten och öppnar posten med darrande händer. Men jag har bestämt mig för att göra rätt för mig och kämpa. Lyckas jag inte, då kan jag i iallafall säga att jag försökte. Tack för ditt pepp.

      Radera
    2. Om man lånar till handpenningen är man ute på tunn is. Tyvärr tror jag inte att många som gör det inser riskerna de tar. Jag hoppas innerligt att politikerna inte "bailar ut" människor i denna situation.

      Du verkar ha kommit till insikt, vilket glädjer mig. Fortsätt avråda vänner från att ta "vansinniga" risker. I slutändan är det vuxna människor.

      Har du kollat om ni kan få lägre ränta på ert bolån? Det kan finnas en del att spara där.

      Kämpa på!

      Radera
  5. Jag har ringt runt och förhandlat med alla långivare. På vissa lån fick vi faktiskt lite sänkt, och på 2 skulder gjorde jag upp en ackorduppgörelse. Betalar 50% på en gång och slipper resten av skulden! (tyvärr bara små skulder, men dock två mindre lån)
    Tack!

    SvaraRadera