måndag 18 januari 2016

En produktiv helg

Det är måndag, och jag måste säga att trots allt som har hänt på sistone, så hade vi en produktiv och väldigt trevlig helg. Jag hade varit orolig helt i onödan. Samtalet gällande ekonomin vart inte alls så där läskigt som jag hade inbillat mig, utan tvärtom. 
Jag känner mig ganska lättad idag. Och starkare.  Vi har båda förstått det allvarliga i vår situation, men vi har beslutat att vi ska försöka kämpa oss igenom det här och inte ge upp!

Att börja med budget kommer nu att bli vardag för oss. Det känns lite smått skrämmande om jag ska vara ärlig. Visst har tanken slagit mig förut, men det har stannat där. Men nu ska det bli av! När lönen ramlar in på kontot börjar vi, tills dess ska vi kostnadsbanta.

Jag har funderat och klurat på våra kostnader. Nu när löneutmätningen börjar finns det stor risk att vi inte kan betala våra andra skulder, och som jag sa tidigare är det min största skräck, för då finns det risk att vi förlorar huset.  Jag har insett att det kommer att bli en hård kamp. Kanske det tuffaste jag har hittills gjort i mitt liv. Det räcker inte att jag ska leva med det nya ordet existensminimum, jag måste hitta ett sätt att leva på mycket mindre än det för att hitta pengar till våra andra avbetalningar!

Jag vet inte om jag vid det här laget är bara okunnig och dum som hoppas på en lösning. Om jag i längden bara drar onödigt länge på mitt lidande bara för att vi ska få behålla vårt älskade hem. Men jag har funderat på det noga. Skulle jag kunna förlåta mig själv om jag inte hade gjort allt i min makt för att förhindra det? Svaret är enkelt. Hur skulle jag kunna det, speciellt med tanke på våra två små barn. Jag har redan luskat ut vad som händer med familjer som vår, och låt oss säga såhär, det ser inte ljust ut. Vi skulle bli hemlösa. Kommunen har ingen skyldighet att se till att vi får tak över huvudet. Jag vart lite chockad över detta. När blev det så kallt i vårt land? När slutade vi bry oss om våra egna medborgare?

Det finns överhuvudtaget ingen hjälp att få just nu. Ingen tid för rådgivning eller handledning, och kronofogdemyndigheten är inte direkt hjälpsam. De låter mest irriterade om jag har några frågor. Bittert har jag insett att alla dessa lyxfällan fall som man ser på tv inte är någon reell verklighet. Hjälpsamma människor finns det bara i sagorna och på tv. Det finns ingen bank som kommer att bevilja oss lån och baka ihop allting till ett omstartlån, och att sälja saker i det verkliga livet är inte alls lika lönsamt som på tv.

Men jag har hittat hjälp! Ni snälla medmänniskor som kommenterar på bloggen och ger tips och råd. Alla ni som skriver bloggar därute och ger en massa gratis kunskap och inspiration. Så jag ska fortsätta med den här bloggen. Mycket för att använda den som ett verktyg för att dokumentera min resa, men även för att se till att jag inte ger upp!


10 kommentarer:

  1. Vi är många som följer er och vill hjälpa på de sätt som vi kan. :)

    SvaraRadera
  2. Jag hejar på er! Läs och finn styrka i snållbloggarna, där finns massor av tips eftersom flera av dem lever på typ existensminimum och där under av fri vilja. Det går! Med planering och jävlar anamma. Jag tror stenhårt på dig! Jag hoppas du och de dina har hälsan. För har man den har man allt. Resten går att lösa.
    Morsan

    SvaraRadera
  3. Jag funderar på det där med att tvinga barnfamiljer att flytta. Det är ju inte helt okomplicerat, man får ju inte göra så även om det görs. På Kronofogdens hemsida står såhär:
    I förbehållsbeloppet ingår alltså dels normalbelopp enligt ovan, dels pengar för ditt boende. Om du bor i hyreslägenhet är boendekostnaden din hyra samt kostnaden för värme, om den inte ingår i hyran. Bor du i villa eller bostadsrätt gör vi en individuell prövning. Då kan utgifter för räntor på bostadslån, uppvärmning och andra driftkostnader vara en del av boendekostnaden.

    Vad en individuell prövning innebär vet man väl kanske inte, men jag skulle verkligen råda dig att försöka få kontakt med någon handläggare där som verkar bra och som du kan skapa en relation till. Dessutom vara proaktiv och be om en sådan prövning, kanske? Man får inte glömma att bakom alla myndigheter och byråkratiska ordningar så sitter det människor, som med största sannolikhet inte finner någon glädje i att sätta er utan bostad. Etablera kontakt med någon, visa att du vill göra ditt bästa och hitta lösningar. Jag tror att man kan komma en bra bit med det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har varit i kontakt med 3 st på kronofogdemyndigheten. Tyvärr har ingen varit någorlunda hjälpsam, utan de måste följa sina regler och protokoll. De är trevliga men ruckar inte en millimeter på det de har bestämt. I så fall får jag överklaga och starta en ny process. Jag är nöjd med att de har bestämt att jag har ca 6000 kr i boendekostnader. Det blir tufft på vinterhalvåret men väldigt lätt på sommaren. Dock var jag mest besviken över att de inte tar hänsyn till våra andra skulder. De struntar i om vi kan betala. Påpekade risken att mer skulle hamna hos dem, och då kanske vi och barnen blir bostadslösa men jag fick till svar, "vi är ledsna , vi kan inte göra något mer"
      Det värsta är att vi har inte mycket lån på huset. Det finns ett stort över värde. Så nu gäller det att jag klarar mig under existensminimum, för att betala av mina andra skulder. Hur det kommer att gå, kommer att bli väldigt tydligt nu i månadsslutet.
      Tack för din omtanke och dina råd. Jag väljer att lyda ditt råd när de gäller de andra jag har skulder till. Jag har märkt att "inkassofolk" är oftast mer mänskliga då de inte har samma regler.
      Jag vet att en familj vann i domstol gentemot kronofogden som försökte utmäta deras hem. Jag tror de vann i Europa domstolen.Så det finns kanske viss hopp om att kronofogden har blivit mer mänskligare på sista tiden. De har inte frågat något sådant ännu, hittills har de nöjt sig med löneutmätningen. Tack och lov !

      Radera
  4. Heja dig! (Försökte kommentarer för ett par dagar sedan men lyckades ej, hoppas på bättre lycka idag) Du låter så stark, envis och bestämd att jag inte kan se annat än att du ska lyckas. Har man bestämt sig och är motiverad så har man kommit en bra bit på vägen tror jag! Vet inte hur "alternativ" du är men jag kan rekommendera boken The Magic av Rhonda Byrne, finns säkert på ett bibliotek nära dig! Stort lycka till och önskar dig en härlig dag! /Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack så mycket! Är det fortsättningen på The Secret? Ska kika! Tack för tipset=)

      Radera
  5. Ring alla kreditinstitut/inkassobolag som ni har skulder hos och se om de kan hjälpa er så att ni faktiskt kommer att kunna betala era skulder hos dem utan att behöva bli hemlösa. De kanske är mer flexibla än kronofogden?

    Vi är många som hejar på er i alla fall, det här fixar ni!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Har ringt halva dagen idag! De är mycket snällare än kronofogden=)

      Radera