tisdag 19 januari 2016

kallt ute, kallt inne

Den största utgiften vi har under vintermånaderna är elräkningen. Det är också här vi har ganska stora marginaler att spara, men det gäller att vara lite våghalsig, på gränsen till dumdristig. Frågan är , hur kallt kan vi ha det?
Vi har en gammal villa med oljepanna som kan kombineras med ved. I år har vi inte beställt någon dyr olja, och tanken är att ta bort hela oljepannan. Vi borde gå igenom hela systemet och renovera, men då detta inte är aktuellt just nu med tanke på den ekonomiska situationen,valde vi i höstas att sätta in en luftvärmepump. Hittills har det visat sig att vara en väldigt smart lösning, för det går väldigt enkelt att justera värmen, och, stundtals kan man stänga av den helt och hållet med bara ett knapp tryck. När man väl sätter på den igen, värmer den upp huset väldigt snabbt. 
Vi har även möjligheten sänka värmen när vi ex sover, eller stänga av den helt och hållet om vi är bortresta som nu sist under julen. Vi har redan märkt en stor skillnad på våra elräkningar. 

Förra veckan när paniken var som värst, började jag att fundera på hur kallt man kunde ha det hemma. Vore det bara för egen del skulle jag inte ha några problem med att frysa lite, men vi har trots allt två små barn.  Jag testade lite olika och kom fram till att jag kan ha ca 15 graders grundvärme med hjälp av luftvärmepumpen, för att sedan elda i braskaminen i vardagsrummet.  Jag ska inte ljuga, det är kallt hemma. Speciellt när man är van att ha det runt 20 grader. Omställningen är ganska brutal. Jag ser till att barnen har långkalsonger och långärmat under, och sedan har det på sig sina vanliga kläder och en fleecejacka ovanpå. De har även tofflor eller mockasiner på, och med tanke på att de aldrig sitter still verkar de inte ens märka av förändringen. Jag har även sett till att de sover med en extra filt över täcket, och döm om min förvåning när de har sovit mycket bättre på sistone. Själv går jag omkring och småhuttrar, trots en extra kofta och tofflor. Jag hoppas innerligt att kroppen vänjer sig snart!

Det har varit väldigt kallt i vårt land på sistone. Rekordkyla! Jag antar att vädergudarna inte har varit på min sida. Men jag hoppas att det vänder snart, gärna helst innan jag fryser ihjäl....

5 kommentarer:

  1. Jag har läst dina tidigare inlägg, häromdagen, men inte hunnit kommentera förrän nu.
    Och nu har jag väl inte heller tid att ge så mycket tips och råd, men kikar du in på min blogg så kanske du hittar något där som du kan ta till dig till ditt liv?!
    Ikväll har jag också skrivit om kyla - ett inlägg som blev till efter en kommentar hos Frivid42 - och så länkade jag till ditt inlägg med!
    Jag tror du är inne på något bra där, med en grundvärme på 15 grader och bara värma upp vardagsrummet till mys-värme när ni är i behov av det!
    Önskar er all lycka till med att reda upp i ekonomin!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Vi har termostaten på 17 grader hemma men ofta varmare inne eftersom vi eldar när det behövs. Vi tycker det är en bra nivå för oss men när andra kommer på besök vill de gärna ha varmare...de eldar hur mycket som helst och sen kan vi inte sova....:-) Man sover mycket mycket bättre när det är svalt i huset skulle jag vilja säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är rädd för att få övernattande gäster i dagsläget. De skulle frysa ihjäl=)

      Radera
  3. Jag skulle inte våga stänga av värmen om jag är bortrest mitt i vintern. Det kan bli för kallt och vattenrör kan frysa sönder. Det kan bli dyrt!
    / Siv

    SvaraRadera