torsdag 14 januari 2016

Ältandet ger resultat

Som en käftsmäll slog det mig idag av vi ska leva med ordet existensminimum kommande månader.

PANIK!

Visst har vi haft det kärvare sista åren, men jag har aldrig behövt oroa mig för matpengar. Enligt min man var detta vardag för honom förut, och han är trött på att livet ska vara såhär. "det blir aldrig bra" säger han. Jag blir mest irriterad när han säger så. Någonstans inom mig blir jag arg, nästan såpass att jag kan känna att det börjar koka lite inombords. Hur fan kan det vara vardag? År ut och år in? Jag köper att alla kan ha det svårt vid olika perioder i ens liv, men inte alltid! Vi har det oerhört tufft just nu. Men jag tänker inte acceptera den här situationen hur länge som helst! Aldrig! Jag ska fan i mig få ordning på allt! 
Där skiljer sig våra personligheter , och våra olika bakgrunder gör sig påminda. 

Sista tiden har jag tjatat om ekonomin dygnet runt. Jag förstår att han tycker att det är jobbigt, för jag blir nästan manisk och bara ältar och ältar. Jag antar att det är mitt sätt att bearbeta den här chocken och förnedrande känslan som jag upplever inombords just nu. Jag är arg, bitter, irriterad och väldigt besviken på mig själv. I går så avbröt han mig mitt i ett samtal och frågade, "måste vi prata om ekonomi hela tiden" ?
Jag ville bara skrika tillbaka,"ja det måste vi, tills vi löser det här" !!!
Jag vill att vi ska sitta ner och göra regler för de kommande månaderna. Göra upp en skriftlig plan och börja med matbudget och bokföra alla kostnader och gå igenom räkning för räkning och se vad vi kan dra ner på. 
Han är orolig att vår kärlek försvinner om vi bara koncentrerar oss på det här. Jag känner lite fuck i kärleken, ekonomin kommer att ta död på oss om vi inte gör något! Nu!

Det krävs inte ett geni för att förstå att vi måste hitta en gemensam plattform. Jag måste tona ner mig lite, men samtidigt känner jag att han måste gå mig till mötes också.

Så vad är lagom tid för att prata om ekonomi? Kan man ens sätta tid på det?

 Jag känner mig oerhört otrygg just nu. Rädd, ledsen och förvirrad. Hur ska jag kunna koncentrera mig på något annat? Är det inte bättre att vi gör vårt bästa nu, gör upp en ordentlig plan istället för någon halvhjärtad taskig översikt över våra skulder?
Jag vill att vi ska göra detta tillsammans. Jag tror även att det skulle stärka vårt äktenskap och vi skulle kunna komma starkare ur det här, tillsammans.

Min teori är, kanske en helt galen teori, men om man har problem med en sak hela sitt liv, då måste man väl rannsaka sig själv med väldigt kritiska ögon och fråga sig själv varför blir det såhär,och,vad ska jag göra annorlunda,för det är väl ganska uppenbart att det man har gjort hittills inte har fungerat?

Usch, det ser ut att bli en tuff helg! Många frågor som kräver svar.

Jag älskar min man, han är det bästa som har hänt mig. Men jag har insett att vi båda är väldigt beskyddande om varandra och vill inte oroa den andre i onödan. Tanken är jätte fin, men jag tror att just det beteendet har lett oss till den här situationen. Vi har trott att vi har skyddat varandra, oss och vårt fina äktenskap genom att undvika prata om våra skulder. Vi har lagt munkavle på våra problem och hoppats på drömvinsten eller något annat mirakel. 

Där har vi det! Ett problem spårat! Det här ältandet har gett resultat! Ett beteendemönster identifierat som skapar problem.....nu ska vi bara hitta resten.....


9 kommentarer:

  1. Låt inte ältandet gå över i tjat på din man, kan bli att han vänder sig inåt istället för utåt då.
    Sätt upp en tid för möte (låter kanske lite löjligt i privatsammanhang men iaf!) och eftersom du uppenbarligen förstått problemet i högre grad än din man så gör en tydlig agenda. Avsätt en timma varannan kväll och beta av punkter en efter en!
    Budget
    Hur få ner matkostnader?
    Kan vi minska pendlingskostnader? Cykla?
    Sänk tempen i huset?
    Avsluta abonnemang?
    Gör en plan för vad som skall betalas först.
    Om det är någon ni inte kan betala, hör av er till dem och förhandla.
    Se över alla abonnemangskostnader (el, tele, bredband, mm). Bredband går tex att förhandla ner.
    Kan ni göra er av med bilen/bilarna?

    Några tips:
    www.tink.se
    http://www.matsmart.se/
    http://www.matpriskollen.se/gratis-app
    www.smartbudget.se

    Återigen lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. du har rätt. Jag måste sluta älta. Tusen tack för dina tips. Jag ska verkligen gå igenom alla. Tack!

      Radera
  2. Jag skrev en kommentar igår men den verkar ha kommit bort:-) Hur som helst ville jag bara uppmuntra att ni börjat prata med varandra för det är en nyckel om det här ska på vägen. Vår familj lever redan nu på den nivån som kallas "existensminimum" och vi har det väldigt bra. Skillnaden för oss är att det är självvalt och att vi under en lång period jobbat oss ner dit men ändå tänkte jag att det kanske kan ge viss förtröstan om att livet inte behöver vara över för att man lever sparsamt. http://frivid42.com/2015/03/07/existensminimum-utmaningen-som-aldrig-blev-av/

    SvaraRadera
    Svar
    1. oj vad jag behövde höra det! Vad jag önskar att er resa vore min! Har läst nästan hela din blogg=) Ger hopp!

      Radera
  3. HEJ! Hittade din blogg i detta nu och vill berätta detta:
    Jag har 400 000 hos fogden. Jag har valt att stanna hemma och vara mamma på heltid Det är ingen idé att jobba. Fogden plockar inget just nu då jag "är i skydd av barnen". Folk tjatar om skuldsanering och det vill jag inte veta av så länge barnen bor hemma. Jag tar det sen när de är ute ur boet s a s. Däremot begagnar jag mig av EFT och LoA för att dra till mig pengar. Att sluta jobba är det bästa jag gjort sedan rökstoppet för drygt sex år sedan. Till saken hör att jag bor ensam med döttrarna - de är med mig 100 %. Jag är 51 år och har börjat löpträna och snart är jag klar med min viktnedgång på 30 kg. Att springa är min ventil.
    Så nu till några tips:
    ät upp all mat och köp bara ny till "ät snart"-pris
    köpstopp på kläder i minst ett år
    ha ett presentskåp så klarar man alla födelsedagar utan att behöva stressa iväg och köpa nåt dyrt och ogenomtänkt
    OM ngt måste köpas = loppis/2 nd hand
    gå med i bortskänkessida på fb - varje kommun har sin egen
    LYCKA TILL <3
    Hälsn fr sö Dalsland

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. En tröst att veta att man inte är ensam. Men är du inte orolig att skulden bara ökar?
      Tack för tipsen. Suger åt mig.

      Radera
    2. EFT är ett sätt att knacka bort bekymmer och LoA är lagen om attraktion som alltid fungerar. Det du tänker och känslan med dina tankar BLIR.

      Radera
  4. okej, ja det känner jag igen bland annat från The secret=)

    SvaraRadera