måndag 25 januari 2016

Att bryta och upptäcka destruktiva mönster

När lönen kommer in på vårt konto är det fest hos oss. Då sätter sig hela familjen i bilen och åker in till storstan och shoppar loss. Det blir en köporgie utan dess like. Allt från heminredning, kläder, apoteksvaror,systembolaget och självklart ett besök på favoritrestaurangen. Det sista innan hemresan, efter en lång dag ute på vift, går vi in på en stormarknad för att handla mat. Oftast blir detta en ganska jobbig upplevelse. Barnen är vid det här laget trötta, och blir lätt gnälliga. Vi vuxna är inte bättre vi kan jag direkt erkänna. Likt zombier fyller vi kundvagnen, och skyndar oss för att betala, för att äntligen kunna sätta oss i bilen för att åka hem. Ofta åker vi hem under tystnad, och då sakta men säkert, börjar ångesten komma krypande när vi inser vad vi har gjort. Återigen , ännu en gång, trots fagra löften om att inte upprepa våra misstag , har vi likt galningar slösat bort en mindre förmögenhet. Vi har inte betalat våra räkningar ännu, och inga pengar är undanstoppade till buffertkontot, och det värsta är att den inhandlade maten knappt räcker veckan ut! 

För att bryta detta destruktiva mönster tyckte maken att jag skulle åka ensam och storhandla, medans han stannade hemma med barnen. Hela helgen har vi ögnat igenom alla reklamblad och jämfört priser. Inköpslistan var ifylld och vi hade skrivit upp exakt vad vi behövde för att klara oss till den 20:e. Detta är något helt nytt för mig. Ingen impulshandling, utan full kontroll, och det kändes väldigt rofyllt att spatsera omkring i affärerna och köpa det som stod på listan och samtidigt bocka av den vara för vara. Det tog mycket längre tid än normalt, men mest för att jag försökte hitta en billigare vara på precis allting. Jag åkte in på tre olika matvaruaffärer, plockade alla specialerbjudanden och passade på att hamstra upp lite extra av sånt det var bra pris på.  Halva bilen var full med mat, blöjor, och välling när jag var klar, och jag var riktigt stolt över mig själv! Och det bästa i det hela förutom att jag upptäckte att det fanns välling att köpa i storpack där man fick ett paket med på köpet, och, att man fick mängdrabatt när man köpte många blöjpaket samtidigt (helt nytt för mig) var att inköpssumman var en bråkdel jämfört med vår gamla shoppingtur. Halleluja! Jag handlade ingen heminredning och inga klädesplagg alls! Och turen till apoteket hoppade jag över, sedan jag i veckan hittade Apotea på nätet och insåg att jag hade betalat överpriser på vår lilla apotek. För första gången kändes hemresan rofylld, och jag hade gott om energi kvar.

Det var en väldigt glad mamma och fru som parkerade bilen på uppfarten. Hela familjen hjälptes åt med att plocka in maten, och både skafferi, kylskåp och frys vart överfulla! Lycka! 

Kvar på matkontot finns nästan 500 kr! Så med andra ord, lyckades vi med vårt mål, vi har halverat vår matkostnad! 

Och spårat och eliminerat ett destruktivt mönster...så från och med nu åker jag och storhandlar själv vid varje löning...


10 kommentarer:

  1. Jag blir så glad när jag läser dina sista inlägg!
    Ni har verkligen kommit långt på kort tid!
    Snyggt jobbat! Är imponerad!
    Fortsätt såhär så kommer ni få känna tillfredsställelsen av att betala av skuld efter skuld!
    Stort lycka till!!

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Ja jag försöker. Vi får hoppas att jag fortsätter med kloka val. Det här ekonomiska tänket är en djungel. Igår insåg jag att jag kanske borde ha gjort en veckobudget för att kunna köpa nästa veckas erbjudanden i butikerna. Inte är det enkelt! Men huvudsaken att vi har mat på bordet. Var så rädd för att vi skulle svälta. Eller nästan. Skrämmande tanke...man har tagit så mycket för givet..

      Radera
  3. Visst är det en underbar känsla! Med tanke på vad du skrev igår, om att du klankar ner på dig själv. Om den kommer igen, ta fram känslan du hade på uppfarten efter den lyckade handlingen! Jag har också varit väldigt slarvig med pengar, fram till för ett par, tre år sedan. Jag har också grämt mig över allt jag hade kunnat spara istället för att slösa bort, men nu när jag blivit en sparare, njuter av "snålandet" och känner hur jag blir en lyckligare människo ju mindre jag konsumerar, DET är en så häftig känsla. För som så många "sparbloggare" skriver, det handlar verkligen inte om att avstå, det man FÅR genom att "avstå" är helt obetalbart. För mig handlar det liksom att befria mig från begäret att konsumera. Det ger sååå ofantligt mycket. Varje dag jag inte spenderat en krona ger en skön känsla i magen. Det är inte ett fattigt liv att konsumera lite, det är ett rikt liv. Om du kommer från en storkonsumerande livsstil kanske det kommer bakslag i tanken, när du blir sugen på det där plagget eller etc. Börja inventera lite så du får en översyn över vad ni äger. Hur ser era garderober ut egentligen? Bäddlinnen/handdukar, hur mycket finns det? Du kanske kommer fram till poster där det inte i ärlighetens namn behöver inhandlas något nytt på många år, ett helt år och så vidare. Skriv upp dessa nollposter. Tänk hur många som köper nya bäddset, för att de råkar vara "fina". Nya skålar fast skåpet är fullt och så vidare och så vidare. Dessa nollposter kan du påminna dig om om shoppingsuget skulle tränga sig på. Och kanske hittar du till och med saker att sälja! Det är INTE skamligt att sälja, det är smart, man gör miljön en välgärning och plussar några kronor till kontot. Det är bara smart att sälja av överflöd.
    Hur har ni gjort med matbudget, en viss summa per vecka eller månad?
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt svar, det var väldigt inspirerande. Jag ska göra en invertering hemma! Ärligt talat tror jag inte att vi behöver handla något på flera år! Också ett nytt tanke sätt. Det är precis som du säger, det här "snålandet" ger otroligt mycket tillbaka. Och det jag hoppas få är förhoppningsvis trygghet istället . Nu storhandlade jag mat så att det skulle räcka en hel månad, eller till den 20:e. Jag har kvar lite pengar ifall man behöver köpa något färskt som mjölk eller dylikt. Men jag hoppas slippa använda dessa och lägga pengarna på någon skuld istället!
      Kram

      Radera
  4. Vi vill som människor se utveckling, det är det som har tagit oss ut ur grottorna. Under det senaste seklet har dock drömmen om ett bättre liv blivit lika med mer överflöd och större konsumtion. Det som du beskriver är hur du lyckats byta en syn på utveckling den kommersiella...mot din egen för att ta er ur skuldfällan. Skrev ett inlägg för ganska länge sedan nu om att byta drömmar tror att det kan vara relevant att läsa....http://frivid42.com/2014/09/19/fredagsfunderingen-att-byta-drommar/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra läsning. Tyckte även om dina tips till en nybörjarsparare. Det var där jag fick tanken till att tänka i procent. Tyvärr kan jag inte eliminera så mycket med 100%, förutom den onödiga konsumtionen, men det var där jag fick iden till halveringsleken=) Så tack!

      Radera
  5. För mig fungerar det bäst att veckohandla, men det beror kanske på att det här med att planera matlistor efter erbjudanden etc. är lite av en hobby, jag tycker helt enkelt att det är sjukt kul att åka själv och handla i lugn och ro. Verkligen använda varenda grönsak som jag bär hem och maximera utkomsten per vara så att säga :-) Och så är det ju olika saker som är billigast olika veckor. Om månadshandling fungerar för dig är det toppen. Men om du märker att det är saker som hinner bli gammalt så kan veckohandling vara ett tips. Fast! har man stenkoll i kylen så behöver inget bli gammalt heller, allt som är på väg att sloka lagar man upp eller langar in i frysen. En stor fördel med att månadshandla kan jag tänka mig att man verkligen minimerar risken med spontaninköp/sugenpåinköp. Det är ju i sanningens namn något man ändå trillar dit på ibland. Men som sagt, mina veckohandlingar, sent på kvällen i gles butik, ååå det är en lisa för själen :-)
    Ha en fin dag!
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag har funderat lite. Tror att jag kanske gjorde ett misstag i att månadshandla. Missar alla veckoerbjudanden på detta sätt. Måste prova att veckohandla nästa månad. Jag tyckte om att få åka hemifrån helt själv och strosa omkring bland hyllorna jag med. Inget stress , och det kändes verkligen att det var jätte viktigt att göra bra ifrån sig. Jag stormtrivdes=)

      Radera